fot. Marie Čcheidzeová (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Narodowy czeski przewoźnik kolejowy ogłosił przetarg na dostawę 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych z prawem opcji, zakładającym rozszerzenie zamówienia o kolejnych 5 pojazdów. Mają one obsługiwać połączenia transgraniczne, łączące kraj południowoczeski z Austrią, dlatego będą dostosowane do pracy w obydwu europejskich systemach zasilania prądu przemiennego.
Licząca ok. 55 kilometrów długości jednotorowa linia kolejowa Veselí nad Lužnicí – České Velenice, przebiegająca przez Lomnice nad Lužnicí, Třeboň i Suchdol nad Lužnicí, jest obecnie niezelektryfikowana, jednak w najbliższych latach ów stan rzeczy ulegnie zmianie. Po modernizacji, która zgodnie z obowiązującym harmonogramem powinna zostać zrealizowana w perspektywie 2028 roku, na trasie pojawi się sieć trakcyjna systemu zasilania 25 kV AC 50 Hz, zaś maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie 120 km/h. Zabudowany zostanie także system sygnalizacji kabinowej ETCS L2. Trasa ta ma duże znaczenie nie tylko dla przewozów regionalnych w kraju południowoczeskim, ale potencjalnie także dla czeskiej sieci kolejowej, ponieważ po elektryfikacji stanie się alternatywnym połączeniem magistrali z Pragi do Czeskich Budziejowic z Austrią.
Ze względu na relatywnie bliską perspektywę zakończenia modernizacji tej linii kolejowej już dziś České dráhy przymierzają się do zakupu nowego taboru elektrycznego, który będzie mógł dojechać nie tylko Českých Velenic, ale także do Austrii – nawet do Wiednia przez tzw. Franz-Josefs-Bahn, linię kolejową liczącą ok. 164 kilometry długości. Będą to zatem jednostki dwusystemowe, dostosowane do obsługi systemów zasilania 25 kV AC 50 Hz oraz 15 kV AC 16,7 Hz, wykorzystywanego poza Austrią także w Niemczech i Szwajcarii oraz Szwecji i Norwegii. Jak informuje portal Zdopravy.cz, czeski narodowy przewoźnik kolejowy ogłosił właśnie przetarg na dostawę nowych składów.
Zamówienie podstawowe obejmuje 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych. W przetargu przewidziano również prawo opcji, w ramach którego możliwy będzie zakup kolejnych 5 pojazdów. W każdym z nich ma znaleźć się minimum 190 miejsc siedzących. Oznacza to, że w przypadku zastosowania klasycznego układu wózków będą to pojazdy trójczłonowe, natomiast w przypadku pojazdów z wózkami Jacobsa na połączeniach między członami czteroczłonowe. Maksymalna prędkość eksploatacyjna nowych jednostek wyniesie 160 km/h. Należy także zaznaczyć, że z racji przebiegu relacji Veselí nad Lužnicí – České Velenice przez obszary przyciągające wielu rowerzystów w nowych składach ma się znaleźć także więcej miejsc na rowery.
Przetarg na dostawę pojazdów został zorganizowany w trybie negocjacji z ogłoszeniem, co w praktyce będzie oznaczało, że ČD po opublikowaniu ogłoszenia o zamówienia zaproszą potencjalnych wykonawców do składania ofert wstępnych, a następnie będą prowadziły z nimi negocjacje, których efektem będzie sformułowanie ostatecznych ofert. Łączna waga kryteriów cenowych, związanych zarówno z ceną pojazdów, jak i części zamiennych, wyniesie 91%. Zamawiający będzie brał również pod uwagę ewentualne wydłużenie okresu gwarancji jakości ponad wymagane 2 lata (waga 7%) oraz masę składów (waga 2%). Oferty będzie można składać do dnia 7 lipca bieżącego roku. Okres obowiązywania umowy określono na 5 lat, począwszy od 1 września bieżącego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.